" CENTO LOVERS PLACE " PhotoBlog by Elaborus the ultimate blog for cento enthusiasts!: cinquecento/seicento: 4X4 - Off Road
Powered By Blogger

Sunday, November 22, 2009

cinquecento/seicento: 4X4 - Off Road

Source: http://www.fiatforum.com/cinquecento-seicento/176694-my-uncles-finished-siencento-4x4.html









----------------------------------------------------------------------




www.bosmal.com.pl/eng/index.php?id_menu=38&dorozwijane=0

-----------------------------------------------------------------------

(part1)

http://www.cc.iap.pl/index.html?id=35372&location=f&msg=1&lang_id=PL

(part 2)

http://www.cc.iap.pl/index.html?id=35371&location=f&msg=1&lang_id=PL

http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=14&t=24694&st=0&sk=t&sd=a

(Original Text - in Polish)

CC z napędem na 4 koła:

Pieniądze z Komitetu Badań Naukowych - 450 tys. zł - wydane zostały m.in. na opracowanie projektu Cinquecento 899 cm sześc. z napędem na cztery koła. W lipcu 1997 roku KBN podpisał umowę z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych "Bosmal", znanym z takich konstrukcji jak Syrena Bosto, Fiat 126 Cabrio czy Beskid. Wśród firm zainteresowanych wynikami prac "Bosmal" wymieniał Fiat Auto Poland, chociaż spółka ta nigdy nie zobowiązała się do uruchomienia produkcji Cinquecento 4WD bądź sprzedaży licencji na produkcję tej wersji samochodu. Konstruktorzy z "Bosmalu" zmienili nadwozie, układ jezdny, układ sterowania i napęd Cinquecento. Projekt kosztował łącznie 1 mln 173 tys. zł. Fiat nie chciał jednak nowej wersji, gdyż kończyła się właśnie produkcja tego samochodu. Próbowano przekonać do projektu Daewoo i nowe rozwiązania konstrukcyjne wykorzystać w Matizie. Koreańczycy odpowiedzieli jednak, że sami prowadzą prace nad swoim małym samochodem.

- Wykonaliśmy prototyp, który był testowany na poligonach i w warunkach terenowych - mówi jeden z konstruktorów Cinqucento 4WD proszący o zachowanie anonimowości. - Później okazało się, że wojsko i leśnicy wolą kupować terenowe Mercedesy. KBN nie miał do nas żadnych zastrzeżeń.

W raporcie NIK czytamy, że 16 lutego 1999 r. uznał umowę zawartą z OBR "Bosmal" za "wykonaną, zakończoną i rozliczoną".

(Google Translate - Text in English)

Cinquecento with 4 wheel drive:

Money from the Scientific Research Committee - 450 thousand. zł - have been issued including project for the development Cinquecento 899 cubic cm. with four-wheel drive. In July 1997, KBN has signed an agreement with Research and Development Center for Automobile FSM "Bosmal, known for such structures as the siren Bosto, Fiat 126 Cabrio or Beskid. Among the companies interested in the results of the "Bosmal" mentioned the Fiat Auto Poland, although the company has never committed itself to starting production Cinquecento 4WD or sales license for the production of this version of the car. The designers of the "Bosmalu" changed the body, chassis, steering and drive Cinquecento. The project cost a total of 1 million 173 thousand. zł. Fiat did not want the new version, however, ended just as the production of this car. Attempted to convince the Daewoo project and new design solutions for use in Matizie. Koreans, however, responded that they conduct work on their small car.
We have a prototype that was tested at ranges and field conditions - says one of the designers Cinqucento 4WD, asking for anonymity. - Later it turned out that the army and foresters prefer to buy off-road Mercedes. KBN does not have any objections to us.
The SCC report says that on 16 February 1999 concluded an agreement with the OBR "Bosmal" for "done, finished and settled."

----------------------------------------------------------------------

bosmal 4x4












------------------------------------------------------------------

Original Text (in Polish)

Pieniądze z Komitetu Badań Naukowych - 450 tys. zł - wydane zostały m.in. na opracowanie projektu Cinquecento 899 cm3 z napędem na cztery koła. W lipcu 1997 roku KBN podpisał umowę z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych "Bosmal", znanym z takich konstrukcji jak Syrena Bosto, Fiat 126 Cabrio czy Beskid. Wśród firm zainteresowanych wynikami prac "Bosmal" wymieniał Fiat Auto Poland, chociaż spółka ta nigdy nie zobowiązała się do uruchomienia produkcji Cinquecento 4WD bądź sprzedaży licencji na produkcję tej wersji samochodu. Konstruktorzy z "Bosmalu" zmienili nadwozie, układ jezdny, układ sterowania i napęd Cinquecento. Projekt kosztował łącznie 1 mln 173 tys. zł. Fiat nie chciał jednak nowej wersji, gdyż kończyła się właśnie produkcja tego samochodu. Próbowano przekonać do projektu Daewoo i nowe rozwiązania konstrukcyjne wykorzystać w Matizie. Koreańczycy odpowiedzieli jednak, że sami prowadzą prace nad swoim małym samochodem.

- Wykonaliśmy prototyp, który był testowany na poligonach i w warunkach terenowych - mówi jeden z konstruktorów Cinquecento 4WD proszący o zachowanie anonimowości. - Później okazało się, że wojsko i leśnicy wolą kupować terenowe Mercedesy. KBN nie miał do nas żadnych zastrzeżeń.

W raporcie NIK czytamy, że 16 lutego 1999 r uznał umowę zawartą z OBR "Bosmal" za "wykonaną, zakończoną i rozliczoną".


Streszczenie
W artykule przedstawiono budowę drugiego prototypowego samochodu Cinquecento 4x4, w którym zastosowano nowe, opracowane w OBR SM, zespoły przeniesienia napędu oraz niezależne zawieszenie kół tylnych.

1. Wstęp
W poprzednim numerze naszych Zeszytów Naukowych opisany został pierwszy prototyp samochodu Cinquecento z napędem na cztery koła, w którym wykorzystano zespoły mechaniczne z samochodu Panda 4x4. Wykorzystanie takich zespołów jak skrzynia przekładniowa wraz z wyprowadzeniem napędu na oś tylną oraz tylny sztywny most napędowy z innego pojazdu skróciło czas realizacji prototypu, lecz równocześnie spowodowało konieczność wprowadzenia licznych zmian konstrukcyjnych w nadwoziu. Dotyczyło to zwłaszcza płyty podłogowej, a zakres zmian był na tyle duży, że w praktyce produkcyjnej oznaczałby potrzebę wykonywania innego zespołu podłogi dla samochodu z napędem 4x4. Uruchomienie produkcji nowych wytłoczek, przy ograniczonej skali produkcji samochodów z napędem na obie osie spowodowałoby znaczący wzrost kosztów produkcji i ceny pojazdów.
Alternatywnym rozwiązaniem było opracowanie konstrukcji nowych zespołów lepiej dostosowanych do samochodu Cinquecento (z silnikiem 899 cm3) i nie powodujących potrzeby zmiany zespołu podłogi. Do wykonania drugiego prototypu samochodu Cinquecento 4x4 (rys. 1) przyjęto więc założenie możliwie maksymalnego ograniczenia zmian w dotychczasowej konstrukcji nadwozia, a zwłaszcza zespołu podłogi.
Przy takim założeniu rozpoczęto pracę nad nowymi mechanizmami układu napędowego oraz tylnym zawieszeniem niezależnym dostosowanym do kół napędzanych. W nowym rozwiązaniu tylnego mostu przewidziano wprowadzenie blokady mechanizmu różnicowego.
Realizację tematu prowadzono w ramach Projektu Celowego nr 9T12C03096C/2937 wspomaganego finansowo przez Komitet Badań Naukowych.

2. Opis budowy drugiego prototypu samochodu Cinquecento 4X4
Układ napędowy
Opracowano nowy układ napędowy, w którym zastosowano okresowo włączany napęd kół tylnych. Zespół sprzęgła i pięciobiegową skrzynię przekładniową wykorzystano z podstawowego modelu samochodu Cinquecento 899. W celu lepszego przystosowania pojazdu do jazdy w terenie (zwiększenia siły napędowej na kołach) zwiększono przełożenie przekładni głównej. Równocześnie odpowiednio zmieniono przełożenie piątego biegu, aby poprawić ekonomię jazdy szosowej. W tablicy 1 zestawiono wartości przełożeń dla samochodu standardowego i dla pojazdu w wersji 4x4.

Tablica 1
Przełożenie Model podstawowy Model 4x4
I b 3,909 3,909
II b 2,050 2,050
III b 1,344 1,344
IV b 0,970 0,970
V b 0,839 0,731
R 3,727 3,727
ig 4,071 5,454
Całkowicie odmiennie rozwiązano odbiór napędu na oś tylną (rys.2). Opracowano nową przystawkę do standardowej skrzyni przekładniowej samochodu. Przystawka mocowana jest do obudowy w miejscu wyjścia prawej półosi. Takie umieszczenie powoduje, że wałek wyjściowy do napędu tylnej osi zbliżył się do osi pojazdu (w stosunku do poprzedniego rozwiązania). Napęd odbierany jest z prawej części obudowy mechanizmu różnicowgo i przez drążony wałek kierowany na stożkowe koło kątowej przekładni zębatej. Koło koronowe połączono wałkiem pośrednim ze skróconą prawą półosią. Schemat kinematyczny przedniej części układu napędowego pokazano na (rys.3).
Przeniesienie napędu do tylnego mostu odbywa się przez dwuczęściowy wał napędowy. Wykorzystano przeguby z samochodu Panda 4x4, natomiast podporę pośrednią z łożyskiem adaptowano z samochodu Polonez. Podobnie jak w pierwszym prototypie należało zmienić dolną część zbiornika paliwa, co wpłynęło na zmniejszenie jego pojemności o około 5 dm3.
Nowym zespołem jest tylny most napędowy przystosowany do niezależnego zawieszenia kół jezdnych. W przedniej części tego zespołu nazwanej przystawką tylną ułożyskowano wałek wejściowy z kołem stożkowym kątowej przekładni zębatej oraz umieszczono sprzęgło zębate służące do włączania/wyłaczenia napędu kół tylnych.
Sterowanie tym sprzęgłem odbywa się przy pomocy siłownika podciśnieniowego za pośrednictwem dźwigni kątowej. W tylnej części zespołu umieszczono drugie koło zębate przekładni stożkowej oraz mechanizm różnicowy z układem blokady. Klasyczny stożkowy mechanizm różnicowy uzupełniono o wielopłytkowe sprzęgło cierne, które wykorzystuje się do łączenia obudowy mechanizmu różnicowego z półosią. Przez połączenie tych elementów uzyskuje się zablokowanie mechanizmu różnicowego i przekazywanie napędu na oba koła bez względu na warunki przyczepności pod każdym z nich. Włączanie mechanizmu blokady następuje przez siłownik podciśnieniowy. Schemat kinematyczny mostu tylnego przedstawiono na (rys.4).
W celu ułatwienia prowadzenia pojazdu w terenie zastosowano elektropneumatyczny układ sterowania nowymi zespołami. Do włączania napędu kół tylnych oraz blokady mechanizmu różnicowego tylnej osi służą dwa klawisze umieszczone na tablicy rozdzielczej. Wyłączanie tych mechanizmów może odbywać się ręcznie tymi samymi klawiszami lub
samoczynnie po osiągnięciu odpowiednich prędkości jazdy. Wyłączenie blokady następuje po przekroczeniu prędkości 30 km/h, natomiast rozłączanie napędu tylnego odbywa się po rozpędzeniu samochodu do prędkości większej od 50 km/h. W elektronicznym układzie
sterującym można skorygować wartości tych prędkości.
Zawieszenia kół
W celu zwiększenia prześwitu samochodu z napędem na cztery koła wykonano zmiany w zawieszeniu kół. W zawieszeniu kół przednich zmieniono położenie górnych punktów mocowania kolumn Mac Phersona oraz opracowano zmienione niezależne zawieszenie kół tylnych. Konstrukcja wahaczy została dostosowana do montażu półosi i przegubów. Zespół zawieszenia usztywniono przez wprowadzenie tylnej ramy pomocniczej (rys.5), do której zamocowano górne punkty amortyzatorów. Nowe rozwiązanie nie spowodowało zmian w wytłoczkach podłogi, więc koło zapasowe pozostało w dotychczasowej wnęce. W samochodzie zastosowano koła ze stopu lekkiego wraz z ogumieniem o wymiarach 165/65 R 13.
Nieznacznie zwiększono rozstaw kół przednich i tylnych.

3. Badania zespołów i kompletnego samochodu
Nowe zespoły układu napędowego oraz zmienione zawieszenie tylne poddano badaniom stanowiskowym w laboratoriach OBR SM. Na specjalnych stanowiskach wykonano badania trwałościowe zespołów przeniesienia napędu (rys.6) oraz nowego rozwiązania zawieszenia tylnego. Przeprowadzono także szereg funkcjonalnych badań drogowych, m.in. próby zachowania się samochodu w terenie na poligonie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku oraz próby terenowe w Beskidach przy różnym stopniu obciążenia pojazdu. Wykonano również manewrową próbę zmęczeniową układu napędowego 4x4 według metodyki opracowanej w OBR SM.
Samochód przeszedł próby terenowe na specjalnym torze La Mandria koło Turynu. Najtrudniejsza próba wytrzymałości dynamicznej (tzw. próby zrywu) polegała na imitacji podjazdu pod wzniesienie o pochyleniu 18 % z pełnym obciążeniem, zatrzymaniu pojazdu na suchym betonie, podłożeniu rolek pod przednie koła (imitacja utraty przyczepności kół przednich). Po takim ustawieniu pojazdu kierowca rozpędził silnik do prędkości obrotowej 4400 obr/min (odpowiadającej 4/5 mocy maksymalnej) i gwałtownie puścił sprzęgło, co imitowało zsunięcie się nogi z pedału sprzęgła podczas ruszania w takich warunkach. Podczas tej próby nastąpiło uszkodzenie koła talerzowego przekładni zębatej w przystawce przedniej.
Po badaniach postanowiono zwiększyć średnicę koła talerzowego oraz moduł uzębienia, przez co uzyskano wzrost wytrzymałości doraźnej o 30 %.

4. Podsumowanie
Wprowadzone zmiany spowodowały zwiększenie masy własnej pojazdu o 70 kg. W tablicy 2 zestawione zostały podstawowe parametry opisanego prototypu i podstawowego modelu samochodu Cinquecento. W celu lepszego przedstawienia różnic w dynamice pojazdu standardowego i samochodu z napędem na 4 koła na rys. 7 przedstawiono charakterystyki dynamiczne obu pojazdów wraz z maksymalnymi wzniesieniami wyrażonymi w procentach.
Dzięki zastosowaniu w drugim prototypie samochodu Cinquecento 4x4 nowych zespołów w układzie napędowym i niezależnego zawieszenia tylnego uzyskano spełnienie założenia, aby samochód z napędem 4x4 powstawał przy wykorzystaniu takiej samej płyty podłogowej.

Tablica 2
Parametr Model 4x4 Model podstawowy
Pojemność skokowa silnika [cm3] 899 899
Moc silnika [kW/KM] 30/41 30/41
Przełożenie V biegu 0,731 0,839
Przełożenie przekładni głównej 5,454 4,071
Układ napędowy 4x4 4x2
Wymiary ogumienia 165/65 R13 145/70 R13
Prześwit (pod obciążeniem) [mm] 150 122
Rozstaw kół przednich [mm] 1287 1270
Rozstaw kół tylnych [mm] 1300 1268
Masa własna [kg] 780 710
Prędkość maksymalna [km/h] 130 135
Zdolność pokonywania wzniesień [%] 42 34
Zużycie paliwa przy 90 km/h 5,5 4,7
Zużycie paliwa przy 120 km/h 7,3 6,3
Zużycie paliwa w cyklu miejskim 7,6 6,6
Pojemność zbiornika paliwa [dm3] 30 35


Różnice ograniczają się do wiercenia nowych otworów. W nowej konstrukcji tylnego mostu możliwe było wprowadzenie blokady mechanizmu różnicowego, co poprawia zdolność pokonywania przeszkód terenowych. Zastosowany układ elektropneumatycznego sterowania dodatkowymi mechanizmami w maksymalnym stopniu ułatwia prowadzenie samochodu w warunkach terenowych.

-----------------------------------------------------------------

Translation in English :/ (sorry,but is automatically translated from internet)

Money from committee of scientific research - 450 thousand zloty among others, they have been issued on elaboration of project with drive on four circles - 899 Cinquecento cm3. It has signed agreement (convention) in july with research and development center of car 1997 year " " KBN Małolitrażowych Bosmal, from such construction know as siren be Bosto, fiat 126 Cabrio if (or) beskidas. Fiat mentioned car among firms interested (concerned) results of work " " Bosmal Poland, though never it have been obliged this company for start-up of production on this production of version of car sale of license be It Cinquecento 4WD. It be on this production of version of car sale of license . Project engineers have changed body with (from) " " Bosmalu, carriageable match, match of steering and drive Cinquecento. However, project costed not want 1 million 173 thousand zloty fiat new version including, because production of this car was finished exactly. Test (try) to convict for project daewoo and take advantage new design solutions in (to) Matizie. However, koreans have answered, that lead work over small car. We have executed prototype -, which (who) was tested on ranges and in local conditions one of project engineer says asking behavior of anonymity - Cinquecento 4WD. As it happens - later, that troop and buy local mercedes foresters will. Had for we no reservations KBN. We read in report chief board of supervision, that it has recognized (has regard) agreement (convention) included (reached; made) with (from) 16 february 1999 " " too " executed OBR Bosmal, ended (ended) and paid off (accounted) ".
Résumé present structure second (other) in article car 4x4 prototypowego Cinquecento, new employ in which (who), in (to) process banner of the young OBR, groups of displacement of drives and independent hook-up of back circle.

1. Admission
has been described first prototype of car in our previous number of scientific exercise book with drive on four circles Cinquecento, it take advantage mechanical groups in which (who) from car 4x4 Panda. Utilization of such group forecast as coffer (packing case) along with deducing (moving out) drive on back pivot przekładniowa and it has shortened back firm driving bridge from other vehicle time of (sometimes of) realization of prototype, but it has caused necessity of introduction of numerous design change in body simultaneously. Especially it concerned it floor plate (disc), but range of change was big on so many (so much) < rear >, that it would mean requirement of practice of group of other floor in productive practice for car with drive 4x4. Start-up of new production wytłoczek, it would cause pivots at limited scale of production of car with drive on both (both of) significant incrementation of (growth of) manufacturing costs and prices of vehicles. Elaboration of construction of new group was alternative solution for car with engine fitted 899 better ( ) Cinquecento cm3 and not causing requirement change group floor. For execution second (other) prototype of car fig. (feature) 4x4 ( Cinquecento. So, foundation accept maximum limitations of changes in hitherto existing construction of body 1 ) possible, but especially group of floor. It start work at such foundation over new mechanisms of driving matches and for circles driven back independent hook-up fitted. Introduction of blockade of differential mechanism forecast in new solution of back bridge. It lead realization of theme within the confines of expedient project by committee of scientific research number aided financially 9T12C03096C/2937.

2. Description of structure of second (other) prototype of car process new driving match match driving Cinquecento 4X4, it employ in which (who) including drive of back circle periodically. Group of coupler and it take advantage five-race coffer (packing case) from basic model of car 899 przekładniową Cinquecento. Change of main transmission boost for better accommodation of (adjustment of) vehicle for riding in field on circles ( boost motive power ). Change of fifth run change simultaneously properly, in order to correct economy of riding szosowej. It collate values of changes in table for standard car 1 and for vehicle in version 4x4.
Receipt of drive solve on back pivot entirely differently ( fig. (feature) 2 ). It process new appetizer (accessory) for standard coffer (packing case) car przekładniowej. Appetizer (accessory) is for casing in place of right exit of (outlet of) semi-pivot mocowana. Such placing causes, that exit platen has approached for drive of back pivot for pivot of vehicle relatively to former solution ( ). Drive is gotten back casings of mechanisms from right part < frequent > różnicowgo and by bored platen on conical circle of angle (coal) cogged transmission directed < lead (drive) >. Circle joint with shortened right semi-pivot indirect platen koronowe. Scheme show on driving match front part < frequent > ( fig. (feature) 3 ) kinematyczny. Displacement of drive proceeds for back bridge by two-partial driving axis. It take advantage joints from car 4x4 Panda, however, polonaise adapt indirect support with (from) from car łożyskiem. Just as it belonged to change bottom part of header of (tank of) fuel in first prototype, it has effected its (his) decrease of (flagging of) capacity about near 5 that dm3. Back driving bridge is adapted < accommodate > for independent hook-up of carriageable circle new group. has has remained in front with conical circle of angle (coal) cogged transmission this group called back appetizer (accessory) part < frequent > platen entrance (input) ułożyskowano and cogged coupler place for being as (serve) drive circle back włączania/wyłaczenia. Steering proceeds with the aid of servo-motor through angle (coal) lever this coupler podciśnieniowego. Second (other) circle of cogged conical transmission place in back group part < frequent > and differential mechanism with match of blockade. Classic conical differential mechanism implement coupler about wielopłytkowe cierne, which (who) are taken advantage for connection of casing of differential mechanism with semi-pivot. Interlocking of differential mechanism is gotten by connection these elements and devolution of drive on both (both of) circles independently of conditions under all of them przyczepności. Switching on of mechanism of blockade follows (step) by servo-motor podciśnieniowy. Scheme present on bridge back ( fig. (feature) 4 ) kinematyczny. Electropneumatic match of steering employ for simplification of conduct of vehicle in field new groups. For switching on of drive of back circle and blockades of mechanisms of differential back pivots be as (serve) on panel two digitals placed. Excluding of (switching off of) this mechanism can proceed manually same digitals or after achievement of proper speed of riding automatically. Exclusion of (switching off of) blockade succeeds outreaching of speed 30 km /h, however, disengaging of back drive proceeds possible correct after dispersing car for great speed from 50 in electronic match km .h value of this speed steering. It execute hook-ups of circles for boost with drive on four circles in hook-up of circle change car prześwitu. Site of point of grapple of overhead column change in hook-up of front circle Mac Phersona and changed independent hook-up of back circle process. Construction has been fitted for installment of semi-pivot wahaczy and joints. Group of hook-up stiffen by introduction of back subsidiary frame ( fig. (feature) 5 ), for which (who) overhead point damper zamocowano. It has not caused new solution in (to) changes floor wytłoczkach, so, spare circle has has remained in hitherto existing wnęce. It employ circles in car from easy alloy along with tires about dimension (measurements) 165/65 13. Base of front circle boost insignificantly and back.

3. Research of groups and new groups of driving matches complete car and changed back hook-up subject position research in laboratories banner of the young OBR. It execute research on special positions fig. (feature) 6 group displacement drive ( ) trwałościowe and new solutions of back hook-ups. Range of functional road research carry also, among others, attempts of (tests of) behavior in field on range car institute of iron-clad technique military < military > and in (to) car Sulejówku and local attempts (tests) in beskidas at different degree of load of vehicle. It execute maneuvering attempt (test) according to methodics processed in (to) also match driving 4x4 banner of the young zmęczeniową OBR. Car has proceeded on special gauge local attempt (test) la circle Mandria Turynu. Most hard attempt of (test of) dynamic reliability relied on imitation of drive under prominence about tilting (pitching) with full load 18 ( so called attempt (test) dash ) %, on dry concrete detention of (halt of) vehicle, under front circles padding of roll ( imitation loss circle front ) przyczepności. Driver has dispersed engine after such setup of vehicle for rotary speed 4400 respondent 4/5 maximum force ( ) obr/min and it has put forth coupler violently, it imitated that from treadle of (pedal of) coupler during moving in such conditions leg zsunięcie. Damage of circle has followed (has stepped) during this attempt (test) in front appetizer (accessory) transmission cogged talerzowego. After research decide boost (accrue) circle średnicę talerzowego and unit uzębienia, incrementation of (growth of) immediate reliability get by that about 30 %.

4. They have caused recapitulation of introduced change about 70 boost of mass of personal vehicle kg. Basic parameters of described prototypes have been collated in table 2 and basic model of car Cinquecento. For better presentation of difference in dynamics of standard vehicle and with drive on 4 circles on feature car. It present characteristics both (both of; both; both of) dynamic vehicles along with maximum percentagewise prominence 7. Due to employment in second (other) prototype of car in driving match 4x4 new group Cinquecento and implementation of foundation get independent back hook-ups, in order to car emerged with drive at the same utilization of floor plate (disc) 4x4.
Parameter arrange capacity of jumping engine under load at 90 at 120 in city cycle kw /km mm front circles back circles kg km /h fuel km /h fuel km /h fuel capacity of header of (tank of) fuel [ ] force engine [ ] change run change transmission main match driving dimension (measurements) tires ( ) [ ] [ mm ] base < arrange > [ mm ] mass personal [ ] speed maximum [ ] ability overcome prominence [ % ] expendable < expenditure > expendable < expenditure > expendable < expenditure > [ ] cm3 V Prześwit dm3.
Differences are limited for drilling new opening. Introduction of blockade of differential mechanism was possible in new construction of back bridge, that corrects ability of overcoming of local barrier. Employed match of electropneumatic steering facilitates conduct of car in maximum degree in local conditions additional mechanisms.

----------------------------------------------------------------------

(Tranlation from Google in English)

Committee for Scientific Research - 450 thousand. zł - have been issued including project for the development Cinquecento 899 cm3 four-wheel drive. In July 1997, KBN has signed an agreement with Research and Development Center for Automobile FSM "Bosmal, known for such structures as the siren Bosto, Fiat 126 Cabrio or Beskid. Among the companies interested in the results of the "Bosmal" mentioned the Fiat Auto Poland, although the company has never committed itself to starting production Cinquecento 4WD or sales license for the production of this version of the car. The designers of the "Bosmalu" changed the body, chassis, steering and drive Cinquecento. The project cost a total of 1 million 173 thousand. zł. Fiat did not want the new version, however, ended just as the production of this car. Attempted to convince the Daewoo project and new design solutions for use in Matizie. Koreans, however, responded that they conduct work on their small car.

- We have a prototype that was tested at ranges and field conditions - says one of the designers Cinquecento 4WD, asking for anonymity. - Later it turned out that the army and foresters prefer to buy off-road Mercedes. KBN does not have any objections to us.

The SCC report says that on 16 February 1999 concluded an agreement with the OBR "Bosmal" for "done, finished and settled."


Summary
The article presents the construction of the second prototype 4x4 Cinquecento car that uses a new, developed in the OBR SM, teams transmission and independent rear wheel suspension.

1. Introduction
In the previous issue of Scientific Notebooks of our first prototype has been described Cinquecento car with four-wheel drive, which drew teams from the car, mechanical Panda 4x4. The use of such teams as the gearbox and the exit drive to the rear axle and rear rigid bridge train with another vehicle reduced the duration of the prototype, but it also resulted in the need for numerous design changes in the body. This was especially true floor plate, and the rate of change was so large that in practice would mean the production team need to perform another floor for the car of 4x4. Launch of new extrusions, the limited scale of production of cars with four-wheel drive would result in a significant increase in production costs and prices of vehicles.
An alternative was to develop the construction of new units better suited to the car Cinquecento (899 cm3 engine) and do not need to change the team causing the floor. To comply with the second prototype of the car Cinquecento 4x4 (Fig. 1) was adopted so the assumption minimize possible changes in the existing body structure, especially the band floor.
Under this assumption, work began on a new propulsion system and the mechanisms of rear suspension independent down to the wheels driven. The new solution provides for the introduction of rear axle differential lock.
Implementation of the topic conducted under Project No. 9T12C03096C/2937 intentionally aided financially by the Scientific Research Committee.

2. Description of the construction of a second prototype car Cinquecento 4X4
Powertrain
A new propulsion system that uses a periodically activated rear wheel drive. Team of the clutch and five-speed gearbox used in the basic model of car Cinquecento 899 In order to better adapt the vehicle to be driven in the ground (to increase the driving force on the wheel) increases the main gear. At the same time were amended ratio fifth gear to improve the economics of road. In Table 1 summarizes the values of the standard gears for the car and the vehicle in 4x4 versions.

Table 1
Translating the Basic Model Model 4x4
I b 3.909 3.909
II b 2.050 2.050
III b 1.344 1.344
IV b 0.970 0.970
V b 0.839 0.731
R 3.727 3.727
g 4.071 5.454
Resolved completely different reception on the rear axle drive (Fig. 2). A new snap-in to a standard gearbox car. Snap is fastened to the housing in place starting right drive shafts. Such placement causes the output to the drive roller of the rear axle came close to the axis of the vehicle (compared to previous solutions). Drive is removed from the right side of the casing and the mechanism różnicowgo hollow tapered roller wheel led to an angular gear. Crown wheel combined with the intermediate shaft shortened right drive shafts. Kinematic diagram of the front part of the propulsion system shown in (Fig.3).
Transmission to the rear axle is the two-piece drive shaft. Joints used car Panda 4x4, but the support of the indirect bearing of the car were converted Polonaise. Like the first prototype had to change the lower part of the fuel tank, which resulted in a reduction in its capacity of around 5 dm3.
New band is a rear axle drive suitable for mobile wheel independent suspension. In front of the team called a snap back entrance roller bearings with tapered wheel angular gear and put the clutch gear for the on / opt drive the rear wheels.
Control of the coupling is carried out using a vacuum actuator lever through the arc. In the rear part of the team placed second conical gear transmission and a differential with locking system. Classical differential cone was supplemented by a multi-friction clutch, which is used to connect to the differential housing with axles. By combining these elements are obtained for the differential lock and transmission of power to both wheels regardless of the conditions of adhesion of each of them. Turning the locking mechanism is the vacuum actuator. Kinematic diagram is shown in the rear of the bridge (Fig. 4).
In order to facilitate driving in the Electro-control system uses the new teams. To turn the rear wheel drive and differential lock rear axle are two keys placed on the dashboard. Disabling these mechanisms can be done manually with the same keys or
automatically after reaching the appropriate speed. Disabling lock occurs after exceeding 30 km / h, while the rear drive disconnect takes place after rozpędzeniu car to a speed greater than 50 km / h. The electronic system
control can adjust the value of these speeds.
Wheel suspension
In order to increase ground clearance to a car with four-wheel drive made changes to the suspension of the wheels. The front wheel suspension changed the location of the upper anchorages Mac Pherson column and developed a modified rear wheel independent suspension. The construction arm is suitable for mounting axles and joints. Team suspension by the introduction of usztywniono rear subframe (Fig.5), which is fastened to the upper points of the shock. The new solution resulted in no change in wytłoczkach floor, so the spare wheel remains in its current recess. The car uses a light-alloy wheels with tires measuring 165/65 R 13
Slightly increased the track width front and rear.

3. Research teams and complete vehicle
The new powertrain assemblies, and modified rear suspension has been investigated in the laboratory stanowiskowym OBR SM. At the special bench endurance test was performed transmission units (Fig.6) and a new rear suspension solutions. Also carried out a series of functional studies of road, including attempts to maintain the car in the field of training ground Armored Military Institute of Technology and Automobile in Sulejowek and field trials in the Beskid Mountains in varying degrees, the vehicle load. Also performed fatigue test the movement of the propulsion system 4x4 methodology developed in the OBR SM.
The car has undergone field tests on a special track La Mandri near Turin. The most difficult test of dynamic strength (so-called surge sample) consisted of imitations of the elevation of the driveway slope of 18% of full load, stopping the vehicle on dry concrete, podłożeniu rollers under the front wheels (imitation of the front wheels lose adhesion). After this setting, the driver of the vehicle scattered the engine speed to 4400 rpm (equivalent to 4 / 5 maximum power), and rapidly dropped the clutch, which imitowało zsunięcie legs of the clutch pedal when starting with such conditions. This test has been damage to the wheel gear talerzowego the snap front.
After the tests it was decided to increase the diameter of the wheel module talerzowego teeth, which were obtained by an ad hoc increase in strength by 30%.

4. Summary
Your changes have produced their own vehicle weight of 70 kg. In Table 2 are summarized the basic parameters of the prototype is described and the basic model of car Cinquecento. In order to better present the differences in the dynamics of the vehicle and a car with a standard 4 wheel drive in Figure 7 shows the dynamic characteristics of the two vehicles together with the maximum expressed as a percentage of the hills.
With the second prototype Cinquecento car 4x4 new teams in the propulsion system and independent rear suspension obtained met the assumption that a car with a 4x4 was created using the same floor pan.

Table 2
Parameter model 4x4 Basic Model
Engine Displacement [cm3] 899 899
Engine power [kW / hp] 30/41 30/41
Translating V gear 0.731 0.839
Final drive ratio 5.454 4.071
4x4 4x2 drivetrain
Tire Size 165/65 R13 145/70 R13
Ground clearance (under load) [mm] 150 122
Front Wheel base [mm] 1287 1270
Track, rear [mm] 1300 1268
Curb Weight [kg] 780 710
Maximum speed [km / h] 130 135
Gradability [%] 42 34
Fuel consumption at 90 km / h 5.5 4.7
Fuel consumption at 120 km / h 7.3 6.3
Fuel consumption in the urban cycle 7.6 6.6
Fuel tank capacity [dm3] 30 35


Differences are limited to drilling new holes. The new rear axle design to introduce a differential lock, which improves the ability to overcome obstacles. Used an electro-control system with additional mechanisms to the maximum extent facilitates driving under field conditions.

----------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment