Thursday, November 19, 2009
cinquecento/seicento: stock versions - history - catways - blueprints
----------------------------------------------------------------------
http://www.sfconline.org.uk/models/cinq-seicento/cinq-seicento.asp
----------------------------------------------------------------------
Cinquecento / Seicento: (click "models")
http://www.carsfromitaly.net/fiat/index.html
-----------------------------------------------------------------------
Source: http://www.flickr.com/photos/michaelwardphotos/
Source: http://www.auto-italia.co.uk/
----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
Cinquecentos/Seicentos...the 1st million!!!!
-----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Cinquecento ED (704cc 2 cylinder)
----------------------------------------------------------------------
blueprints seicento sx & sporting
----------------------------------------------------------------------
blueprints cinquecento / seicento
-----------------------------------------------------------------------
cinquecento 900 blueprints
-----------------------------------------------------------------
cinquecento 900 & seicento sporting (catways)
-----------------------------------------------------------------
test cinquecento 1242 16v
-----------------------------------------------------------------
Giannini prototype
-----------------------------------------------------------------
cinquecento history
ital design fiat cinquecento LUCCIOLA (1993)
----------------------------------------------------------------------
History & Cinquecento ('80s)
Source: http://atschool.eduweb.co.uk/ajwebster/car.html
Source: http://www.cc.iap.pl/index.html?id=21720&location=f&msg=1&lang_id=PL
----------------------------------------------------------------------
(Original Text in Polish)
Historia
28 lutego 1988 roku tygodnik "MOTOR" pisał:
"Jest rzeczą pewną, że po roku 1990 FIAT przystąpi do wytwarzania modelu z grupy pojazdów małych, z jakimi firma ta miała do czynienia już przed wojną. Jak można się spodziewać, nowy pojazd mieć będzie silnik o małej pojemności skokowej, umieszczony z przodu i napędzający koła przednie. Oczywiście, będzie on chłodzony cieczą, z tym, że silnik znajdzie się przed osią kół przednich. Kadłub skierowany na prawą stronę wozu będzie znajdować się przy lewym, przednim kole, po prawej stronie znajdzie się miejsce na wentylator i chłodnicę. Przy nadwoziu, którego długość nie przekroczy zapewne 3,10 m, trudno byłoby przyjąć inną formę jak tylko z drzwiami tylnymi umożliwiającymi łatwy dostęp do niewielkiej przestrzeni bagażowej. Będą one wykonane z tworzywa sztucznego, gdyż FIAT ma już pewne doświadczenia w używaniu tego surowca (jeden z modeli Uno!). Nadwozie, jeśli chodzi o elementy główne, pozostanie blaszane. Trudno przewidzieć, jak ukształtowane będzie zawiedzenie kół przednich, natomiast można założyć, że z tyłu pojazdu pojawi się zawieszenie typu Omega, z racji swej prostoty konstrukcyjnej, a więc i niższych kosztów wytwarzania. Intrygującym jest pytanie, czy nowy Fiat będzie miał ogumienie o średnicy 13 cali stosowane już nawet w małych samochodach np. naszym 126 Bis, czy też wyposażony zostanie w dotychczas stosowane w tej kategorii pojazdów ogumienie 12 calowe? Przewidywana prędkość dla kolejnej propozycji FIAT-a w klasie samochodów małych, to 120 km/h. Nawet biorąc pod uwagę niewielka masę pojazdu przydałyby mu się już hamulce tarczowe przy kołach przednich. Z tyłu natomiast z całą pewnością zastosowane zostaną tradycyjne i powszechnie stosowane przez wiele firm hamulce bębnowe."
A jak było naprawdę:
Od dwóch lat, poprzedzających premierę Cinguecento, widywane były na trasach Podbeskidzia dziwnie pooklejane taśmą maskującą pojazdy. Miał to być następca poważnie wysłużonego ,,malucha", ale, tak prawdę mówiąc, wówczas mało kto wierzył, iż to właśnie w Fabryce Samochodów Małolitrażowych Włosi będą chcieli produkować swoje najmłodsze, najmniejsze i zarazem najnowocześniejsze dziecko. Był to tajemniczy X-1/79... czyli późniejsze Cinquecento, którego produkcję uruchomiono właśnie w 1991 r. w FSM. Jak nazwa wskazuje ma to być kontynuacja właśnie Topolino i Nuov y. To nowoczesne, małolitrażowe auto od początku produkowane było wyłącznie w Polsce. Jak już wspominałem, w maju 1992 roku podpisano umowę pomiędzy FIAT AUTO a Skarbem Państwa. FSM została przekształcona w trzy spółki joint venture, w których Włosi objęli 90 proc. udziałów. 15 września 1993 roku formalną działalność rozpoczęty trzy firmy - produkująca samochody FIAT AUTO POLAND, MAGNETI MARELLI POLAND wytwarzająca m.in. zestawy wskaźników i elementy oświetlenia oraz TEKSID POLAND specjalizująca się w odlewach dla przemysłu motoryzacyjnego.
[źródło: http://www.markiz.terramail.pl/fsm.htm ]
----------------------------------------------------------------------
Zgodnie z pierwotnymi założeniami, auto miało zastąpić przestarzałego już Fiata 126, któremu nie pomagały już przeprowadzane od czasu do czasu modernizacje. Cinquecento o długości 3227 mm także znalazło się w klasie aut najmniejszych i zyskało wielu swoich zwolenników. Jest to samochód dwubryłowy, trzydrzwiowy, z przednim napędem, pięcioosobowy, typowo miejski - zwrotny, łatwy do zaparkowania i stosunkowo ekonomiczny.
Produkcję tego auta rozpoczęto w czerwcu 1991 r (z silnikami: 704 - bez katalizatora, 903 - z wtryskiem i katalizatorem), w październiku doszedł silnik 903 bez katalizatora. 11 grudnia 1991 roku uzyskano homologację od Ministra Komunikacji dla modelu 700, i w tym samym czasie nastąpiła jego oficjalna prezentacja a zarazem sprzedaż (za granicą dopiero w marcu 1992 r). W październiku 1992 roku Fiat rozszerzył swoją gamę silników o silnik 704 z katalizatorem, w kwietniu 1993 doszła klimatyzacja, elektryczne sterowanie szyb, centralne blokowanie drzwi i dzieloną tylną kanapę jako wyposażenie dodatkowe w samochodach z silnikiem 900 - wersja Suite. Za granicą tę wersję sprzedawano dopiero w lipcu pod nazwą Clim.
W maju 1993, aby uniknąć wyższych podatków i ubezpieczeń, Fiat skrócił skok tłoka o 0,3 mm w silniku 900 cm3 i tym samym powstał 899 cm3. Zmieniono także oznaczenie nowo powstałej jednostki: 1170A1.000 - silnik zasilany gaźnikiem, 1170A1.046 - silnik zasilany wtryskiem benzyny z katalizatorem spalin.
W grudniu 1993 r przeprowadzono tzw. makijaż, zmieniając wystrój wnętrza autka i tym samym powstała wersja Maquillage (od "makijażu"). Można ją poznać po nowych wskaźnikach. W październiku 1994 r Fiat wypuszcza wersję Sporting (do dziś najbardziej lubiana przez młodych kierowców), w której znalazł się silnik 1100 (1108 cm3) z jednopunktowym wtryskiem benzyny sterowanym elektronicznie, katalizatorem spalin, zmniejszonym prześwitem o 20 mm oraz ogumieniem 165/55 R13 + alufelgi i pięciobiegowa skrzynka przekładniowa. Wnętrze wzmocniono, siedzenia, kierownicę i lewarek zmiany biegów obciągnięto skórą, pasy mają czerwony kolor i dodano obrotomierz.
Tym samym w lutym 1995 r produkcja Cinquecento przekroczyła 500 000 sztuk.
Od 1 lipca 1995 r zaczęto wycofywać z produkcji modele bez katalizatora, ze względu na obowiązujące przepisy, zaczęto także dodawać katalizatory do wersji 704 ED.
Później (połowa 1995 r) w ofercie pojawił się model SX - między innymi ze wzbogaconą konsolą środkową, zderzakami w kolorze nadwozia i listwami po bokach.
W październiku 1995 r przeorganizowano wnętrze, miedzy innymi usunięto tylną kanapę i półkę, wprowadzono przegrodę oddzielającą przedział bagażowy od pasażerów oraz pręty zabezpieczające tylne boczne okna i tym samym powstała wersja Van. Montowano w niej silniki 704 cm3 i 899 cm3.
W 1996 zaczęto dodawać poduszkę powietrzną kierowcy i pirotechniczne napinacze pasów jako wyposażenie dodatkowe dla modeli z silnikami 900 i 1100 Sporting, a w modelu Soleil odsuwany dach.W maju tego samego roku wprowadzono do sprzedaży wersję Young, mocno zubożoną (czyt. oszczędną) i Soleil 899 ze składanym, elektrycznie otwieranym dachem. Natomiast we wrześniu wersję 899 S zastąpiło Cinquecento Happy.
W styczniu 1997 Cinquecento jest najlepiej sprzedawanym samochodem w Polsce, co zaowocowało tym, że 16 lipca tegoż roku zostało wyprodukowane milionowe Cinquecento. W tym czasie wprowadzono do produkcji wersję Hobby z silnikiem 1.1
W marcu 1998 r. wycofano z produkcji wersje: 900 i 1100, pozostawiając tylko 700 przeznaczona tylko na Polski rynek. Samochód zaprzestano produkować w październiku 1998 na rzecz jego następcy - Seicento (którego oficjalnie zaprezentowano w marcu 1998).
------------------------------------------------------------------
(Google Translation in English)
February 28, 1988 of the Year "MOTOR" he wrote:
"It is certain that after 1990 Fiat proceed to produce a model with small groups of vehicles with which the company had to do before the war. As you might expect, the new vehicle will have a small engine displacement, located on the front and driving the front wheels. Of course, it will be liquid cooled, the fact that the engine will be the axis of the front wheels. fuselage facing the right side of the car will be at left-front wheel on the right side there is a place on the fan and the radiator. The body you probably will not exceed the length of 3,10 m, it would take another form as soon as the rear door enabling easy access to a small luggage space. They are made of plastic, because Fiat has already gained some experience in using this material (one of the models uno!). The body, when it comes to core elements remain the tin. It is difficult to predict, as will be shaped Zawiedź front wheels, but can be assumed that the rear suspension will be Omega, by virtue of their structural simplicity, and therefore lower costs manufacturing. An intriguing question is whether the new Fiat will have tires with a diameter of 13 inches already applied even in small cars such as our 126 Bis, or will be equipped not used in this vehicle category 12-inch tires? Predicted speed for another proposal FIAT - and in the class small car, is 120 km / h. Even taking into account the small mass przydałyby he has disc brakes at the front wheels. At the back but certainly will be applied to traditional and widely used by many companies drum brakes. "
And it was really like:
For two years preceding the premiere Cinguecento, were seen on the routes Podbeskidzie strange vehicles pooklejane masking tape. It was to be the successor to seriously nameplate,, baby, "but, so tell the truth, then the few who believed that it was in the car factory FSM Italians will want to produce their youngest, smallest and yet most children. It was a mysterious X-1/79 ... or later Cinquecento, whose production was launched in 1991 in the FSM. As its name implies is to be a continuation of what Topolino and Nuova y. This modern, małolitrażowe car from the beginning has been produced exclusively in Poland. As already mentioned, in May 1992 years an agreement was signed between FIAT AUTO and the State Treasury. FSM was transformed in three joint ventures in which the Italians took over 90 percent. shares. 15 September 1993, formally launched the activities of three companies - producing cars, FIAT AUTO POLAND, MAGNETI MARELLI POLAND makes m . al. a set of indicators and elements of lighting and TEKSID POLAND specializing in castings for the automotive industry.
[source: http://www.markiz.terramail.pl/fsm.htm]
------------------------------------------------- ------------------------------
According to the initial assumptions, the car was to replace the now obsolete Fiat 126, which has carried out no help from time to time upgrades. Cinquecento 3227 mm in length and found in the smallest class of car, and gained many of his followers. This is a car dwubryłowy, door, with front wheel drive, five-, typically urban - agile, easy to park and relatively economical.
Production of this car was launched in June 1991 (with the engine: 704 - without catalyst, 903 - with injection and catalyst), in October reached 903 engine without a catalyst. December 11, 1991 they won an approval from the Minister of Communications for the model 700, and at the same time, there was the official presentation and also sales (overseas only in March 1992). In October 1992 Fiat expanded its range of engines, an engine 704, a catalyst, in April 1993 came air-conditioning, power windows, central door locking and split rear seat as an accessory in the car with the engine 900 - version of the suite. Abroad, this version was sold only in July under the name Clim.
In May 1993, in order to avoid higher taxes and insurance, Fiat cut stroke of 0.3 mm in 900 cm3 engine, and thus was 899 cm3. Changed the designation of a newly created entity: 1170A1.000 - powered engine carburetor, 1170A1.046 - powered by gasoline injection engine with exhaust catalyst.
In December 1993 the so-called conducted. makeup, changing the interior cars and thus was Maquillage version (from the "makeup"). It can be recognized by the new indicators. In October 1994 Fiat Sporting released version (still the most popular among young drivers), in which the engine was 1100 (1108 cm3) with one-point electronically controlled fuel injection, exhaust catalyst, reduced by 20 mm ground clearance and tires 165/55 R13 + aluminum wheels and a five-gearbox. Reinforced interior, seats, steering wheel and gear rack obciągnięto skin belts are red, and added a tachometer.
Thus, in February 1995 Cinquecento production exceeded 500 000 units.
From 1 July 1995 began to withdraw from the production models, without a catalyst, due to the existing rules, and began to add catalytic converters to the 704 version of ED.
Later (mid 1995) appeared to offer a model SX - among other things, the reinforced center console, bumpers and body-colored slats on the sides.
In October 1995 reorganized the interior, among other things, removed the rear seats and a shelf, put a barrier separating the storage compartment from the passengers and the safety rods, rear side windows and the same version of the van was. The engines were mounted in 704 cm3 and 899 cm3.
In 1996 began to add a driver airbag and pyrotechnic belt tensioners as accessories for models with engines 900 and 1100 Sporting and model Soleil sunroof dach.W May of that year to sell the version introduced Young, highly impoverished (read: economical) and Soleil 899 with folding, electric opening roof. By contrast, the September version of the Cinquecento 899 S Happy replaced.
In January 1997 Cinquecento is a best-selling car in Poland, which resulted in this, that on 16 July that year was produced millions Cinquecento. At that time, introduced the production version of the Hobby-engined 1.1
In March 1998, were withdrawn from production versions: 900 and 1100, leaving only 700 used only the Polish market. The car stopped producing in October 1998 for his successor - Seicento (which officially presented in March 1998).
[source: http://www.cento.of.pl]
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
Source: http://archive.cardesignnews.com/news/2005/050706alfa-cressoni/index.html
-----------------------------------------------------------------------
6-07-2005 (Car Design News)
A tribute to Ermanno Cressoni
Last week the car design community suffered a great loss. Ermanno Cressoni or 'Arch' as many of his designers affectionately referred to him, passed away on Thursday 30th June in Milan after battling with cancer for 13 months.
'Arch' was a reference in car design and his contribution to our profession was much more important than stated in the press. As Alfa Romeo Centro Stile Director he directed the Alfetta berlina, the famous chrome GTV grille from the early seventies is attributed to him, as is the Giuglietta sedan of the late seventies, the Alfa 33, the 75, and many of the racing Alfas we adore from the late 60s and early 70s. As Fiat Centro Stile director he directed the team that produced the late eighties Cinquecento, the Alfa 145, the Coupe Fiat, Barchetta and Bravo / Brava.
The many important designs developed under his tenure have strongly influenced the basic proportions of the cars we now drive and still draw. But our beloved 'Arch' will always be remembered as someone who always stood-by, encouraged and stimulated his designers with care and respect for their creativity. Above all he was a person that helped others grow; he shared his knowledge and experience and always supported those who dared!
Myself and many designers have tremendous respect for Arch, Ermanno Cressoni. We are all very saddened by his passing.
Andreas Zapatinas
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
CINQUECENTO/SEICENTO...stock versions
Cinquecento S
----------------------------------------------------------------------
Cinquecento Sporting
-----------------------------------------------------------------------
Seicento Active
----------------------------------------------------------------------
Seicento SX
----------------------------------------------------------------------
Seicento Young
----------------------------------------------------------------------
Seicento S
----------------------------------------------------------------------
Seicento Sporting mk1
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !
ReplyDelete